AKTUALNOŚCI

Pływanie służy rozwojowi sprawności i intelektu dzieci

Dzięki uprzejmości i zgodzie prof. Robyn Jorgensen z Uniwersytetu w Canberrze publikujemy wyniki badań australijskich naukowców, którzy w wyniku kilkuletnich badań wykazali, że dzieci, które bardzo wcześnie zaczynają naukę pływania, wyprzedzają swoich rówieśników w rozwoju umiejętności przydatnych później w przedszkolu i szkole.

Prof. Robyn Jorgensen to znana na świecie badaczka procesów nauczania i edukacji, której zainteresowanie skupiają się wokół nauki pływania małych dzieci. Jest wykładowcą Uniwersytetu w Canberrze. Przewodniczyła zespołowi badaczy australijskiego Griffith Institute for Educational Research zajmujących się wpływem i korzyściom wynikającym z nauki pływania w wieku wczesnodziecięcym.

Szkoła Pływania Fregata Swimming, nawiązując współpracę z prof. Jorgensen uzyskała zgodę na publikację wyników tych badań na swojej stronie internetowej. – To był dla mnie wielki zaszczyt być częścią procesu tych badań i zaangażować się w branżę nauki pływania. Cieszę się, że wyniki naszych badań zostały uznane za wartościowe – powiedziała nam prof. Jorgensen.

Kilkuletnie badania objęły ponad 7 tys. dzieci i wykazały, że najmłodsi, który uczęszczali regularnie na naukę pływania przyswajali wiele umiejętności o wiele szybciej niż ich rówieśnicy, którzy nie pływali. Za swoje osiągnięcia na tym polu prof. Robyn Jorgensen została wyróżniona w Australian Swim Schools Association Hall of Fame.

Naukowcy pod przewodnictwem prof. Jorgensen przez trzy lata systematycznie przepytywali rodziców siedmiu tysięcy dzieci z Australii, Nowej Zelandii i Stanów w wieku do 5 lat. Badania pokazały wyraźnie, że dzieci, które od najmłodszych lat uczestniczą w nauce pływania, opanowują wiele umiejętności wcześniej, niż ich niepływający rówieśnicy. Według prof. Jorgensen wiele z tych umiejętności pomaga później małym dzieciom kiedy idą do przedszkola albo szkoły.

Z ankiet wśród rodziców raz testów i obserwacji przeprowadzonych na dzieciach wynika, że dzieci uczęszczające na zajęcia pływania są lepiej rozwinięte pod względem językowym, intelektualnym i socjalnym. Generalnie szybciej osiągają określone etapy rozwojowe a wiele umiejętności, którymi wykazują się dzieci wcześniej uczęszczające na zajęcia w wodzie, mają pozytywne aspekty również poza basenem i środowiskiem wodnym. Na przykład ankiety wykazały, że mali pływacy potrafią liczyć do 10 dużo szybciej niż przeciętne dziecko nie uczęszczające na zajęcia pływania. Pływające dzieci wypadały także lepiej w zadaniach wymagających koordynacji ruchowo-wzrokowej, np. cięciu papieru, kolorowaniu obrazków, przerysowywaniu linii i kształtów.

Badania zespołu prof. Jorgensen jasno wykazały, że poza pozytywnymi skutkami nauki pływania jakimi są bezpieczeństwo w środowisku wodnym oraz umiejętność pływania, zajęcia na basenie kształtują umiejętności, które są bardzo przydatne w kolejnych etapach nauczania oraz przy przejściu z nauczania przedszkolnego do szkolnego. Autorzy badania zauważyli również, że różnice pomiędzy małymi pływakami a grupą dzieci niepływających są wyraźne niezależnie od sytuacji społeczno-ekonomicznej czy płci badanych.

Szczegółowy raport z badań (w jęz. angielskim) znajduje się TUTAJ.